Olympiaikoni Miška ja muut maskotit

Suomen Lelumuseo Hevosenkengässä maaliskuun lopulla avattu Miška ja minä. Leikkikaluaarteita itänaapurista-erikoisnäyttelyn esineistö koostuu pääosin muista museoista ja yksityisiltä ihmisiltä lainatuista leluista, mutta joukossa on myös museomme omaan kokoelmaan sisältyviä leluja. Ne ovat pääosin neuvostoajalta, ja niitä on tullut aikojen saatossa Suomeen lähinnä matkamuistoina tai tuliaisina. Neuvostomatkailu kukoisti 1970-80-luvulla, jolloin sadat tuhannet suomalaiset kävivät siellä vuosittain. Yksi suosituimmista neuvostomatkoilta mukaan tarttuneista esineistä on ollut Miška-karhu erilaisissa versioissaan. Karhu olikin ensimmäisiä laajasti tuotteistettuja olympialaisten maskotteja.

Miška valittiin Moskovan vuoden 1980 olympiakisojen maskotiksi television katsojaäänestyksen perusteella. Vaihtoehtoja oli useita, ja sopivat taiteilijat valitsi Neuvostoliiton taiteilijaunioni.  Miškan suunnitteli lasten kirjojakin kuvittanut Viktor Tšižikov.  Miška tarkoittaa venäjäksi nallea, ja se on myös monen Mihailin lempinimi. Karhut ovat venäläisessä satuperinteessä hyvin tärkeitä eläimiä, ja ne esiintyvät myös leluissa, niin kansanomaisissa kuin teollisestikin valmistetuissa, paljon. Monet muistavat Miškan hyvin elävästi Moskovan olympialaisten päättäjäisistä, joiden kyynelehtivä Miška liikutti monia.

Maskotti muuntautui moneksi: leluiksi, koriste-esineiksi, posliinifiguureiksi, postimerkeiksi, rintanapeiksi, pinsseiksi, laukuiksi, paidoiksi, avaimenperiksi, viireiksi….Hahmo ja siitä tehdyt tuotteet levisivät niin laajalle, että nykyisin kisat peräti muistetaan tästä hellyyttävästä hahmosta, eikä esimerkiksi siitä, että ristiriitaisia tunteita herättävää urheilutapahtumaa boikotoi useat kymmenet länsimaat. Suomi ja Ruotsi osallistuivat kisoihin. Sosialistiset maat valloittivat kisojen mitalitilastot Neuvostoliiton johdolla Itä-Saksan, Bulgarian ja Kuuban seuratessa perästä.

Moskovan olympialaisten purjehduskilpailut järjestettiin Tallinnassa meren äärellä. Näiden kilpailujen ympärille luotiinkin aivan omat maskottinsa, joista tunnetuin on ehdottomasti Vigri-hylje ja Polümeerin tehtaan siitä tekemät vaahtokumiset ja nukkapintaiset versiot. Maskotteja luotiin myös muille Neuvostoliiton urheilutapahtumille, kuten esimerkiksi Isvestija-jääkiekkoturnaukselle.  Sotsin olympialaisten 2014 maskotit puolestaan olivat jääkarhu, leopardi ja jänis.

Lähteet:

Suomen Lelumuseo Hevosenkengän kokoelmatietokanta

Heinimaa, Mia (toim.)2005: Sankarilliset lelut. Neuvostoleikkikalun lyhyt historia. Atena: Jyväskylä.

Tammer, Enno (toim.) 2006: Neuvosto-Viron arkipäivää. WSOY: Juva.

http://olympic-museum.de/mascot/mascot1980.htm. Viitattu 16.4.2014

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kes%C3%A4olympialaiset_1980. Viitattu 16.4.2014