Mikki Hiiren matkassa 1930-luvulle

On yhden joulun ihmeleluja, ja sitten on niitä lastenkulttuurin hahmoja, jotka säilyttävät kiinnostavuutensa pitkänkin ajan kuluessa. Mikki Hiiri on yksi näistä lasten ja aikuisten ikisuosikeista. Harva Disneyn lastenelokuvien parissa kasvanut tietää, että Mikki Hiiren ensiesiintyminen Amerikassa oli äänianimaatiofilmissä Steamboat Willie jo vuonna 1928. Sarjakuvasankariksi Mikki Hiiri rupesi puolestaan vuonna 1930, ja tämän jälkeen Mikki-villitys alkoi hiljalleen tavoittaa Suomenkin. Suomen 100-vuotisjuhlavuoden Kurkistus kokoelmaan-sarjan saa kunnian aloittaa yksi kokoelmamme 1930-luvun kankaisista Mikki Hiiristä. Tämä sopii siksikin, että loppiaisena starttaa ikioma Suomi100-hankkeemme; Paluu lapsuuteen – vuosikymmenten toivotut -tapahtumasarja, jossa kurkistetaan jokaisen itsenäisyyden ajan vuosikymmenen lastenkulttuuriin. Mikki Hiiri on saanut pääroolin 1930-lukuun keskittyneessä ensimmäisessä tapahtumassamme. Mikistä tuli Suomessa Bonzo -hauvan veroinen, jollei suositumpikin yksittäinen lastenkulttuurin symboli kyseisellä vuosikymmenellä.

Suomalaiselle Mikki tuli tunnetuksi lehdissä ilmestyneiden sarjakuvien sekä elokuvateattereissa esitettyjen animaatiofilmien ansiosta. Töölöläinen elokuvateatteri Revy muutti jopa nimensä Mikiksi. Hiiri esiintyi myös kuvakirjoissa. Stockmannin leluosastolta sai ostaa hienoja teollisesti valmistettuja Mikkejä, mutta kaikista suosituimmiksi tuli kankaiset, kaavoista kotona ommellut pyörökorvat. Arabian tehdas valmisti vuodesta 1937 lähtien Mikin kuvilla koristeltuja lasten astioita ja Nokian Gummitehdas kumisia Mikki-leluja. Mikki esiintyi myös aikuisille tarkoitetuissa tavaroissa, kuten sohvatyynyissä ja pannumyssyissä. Kuvassa oleva museokokoelmaamme kuuluva Mikki Hiiri on 1930-luvun lopulta, pituutta sillä on 44 senttiä, ja se on ollut ahkerasti leikeissä mukana ennen kuin se lahjoitettiin museolle. Mikin uskollinen seuralainen oli Pluto, ja sekin löysi tiensä monenlaisiksi leluiksi. Suomessa tunnetuimpia varhaisia Plutoja oli Brion valmistama puinen versio.

Kankaisten Mikki Hiirien kaavoja sai leikata lehdistä, ja ne levisivät myös lapselta toiselle. Mikki-buumia lisäsi laulaja Georg Malmsten, joka levytti 1930-luvulla lukuisia Mikki Hiiri-aiheisia lastenlauluja. Tunnetuin niistä lienee ”Mikki Hiiri merihädässä”. Malmstenin laulut soivat ahkerasti lasten toivekonserteissa usean vuosikymmenen ajan. Lelumuseo Hevosenkengässä Mikki Hiiri oli edellisen kerran kunnolla esillä vuonna 2008, jolloin hahmo täytti 80 vuotta, ja sen kunniaksi järjestettiin pienoisnäyttely Onnea, Mikki! Jännä nähdä, millaiset juhlat ikinuori ysikymppinen järjestää ensi vuonna!

Lähteet:

Lelumuseo Hevosenkengän kokoelmatietokanta

Tuomi Marja-Liisa, 1996: ”Mikki Hiiri – monikasvoinen maailmanvalloittaja”. Teoksessa Narinkka. Helsingin kaupunginmuseo: Jyväskylä.