Hyvää yötä lapset, toivoo Nukku-Matti!

Hiljattain vietettiin eräitä 57-vuotispäiviä, nimittäin Nukku-Matin! Sen kunniaksi haluamme esitellä Kurkistus kokoelmaan -sarjassa marraskuun lopuksi ikioman Nukku-Matti -nukkemme. Se on nähtävillä 1970-luvun lastenhuoneessamme vielä pari kuukautta kunnes se lähtee maakuntamatkailemaan Hämeenlinnaan, onneksi vain lainaan.

Nukku-Matti-hahmo on yksi itä-saksalaisen lastenkulttuurin ikonisimpia hahmoja, ja ollut osa monen sukupolven lasten elämää. ”Unser Sandmännchen” luotiin vuonna 1959 Itä-Saksassa nukkeanimaatiosarjan päähenkilöksi ja lasten iloksi vain hieman ennen kuin Länsi-Saksa ehti tehdä saman hahmon.  Itä-Saksan hahmo on kuitenkin se, joka näistä kahdesta lopulta tuli tunnetummaksi. Kokoelmamme oma Nukku-Matti on valmistettu vuonna 1975 Itä-Saksassa, ja sen on yksityishenkilö lahjoittanut museolle 2000-luvun lopulla. Nukku-Matilla on harmaat hapset, punainen lakki ja nuttu sekä harteilla sininen puoliviitta. Jalassaan herralla on lapikaskengät.

Suomalaisille Nukku-Matti-hahmo tuli tutuksi aluksi TV2:n Iltasatu-ohjelmassa vuonna 1973 mutta ennen kaikkea osana YLE:n lastenohjelma Pikku Kakkosta vuodesta 1977 lähtien. Nukku-Matti sarjaa näytettiin osana ohjelmaa 2000-luvun alkuun asti. Nukku-Matti on yksi eniten muistoja ja keskustelua herättävistä 1970-luvun esineistä perusnäyttelyssämme.

Lähteet:

Suomen Lelumuseo Hevosenkengän kokoelmatietokanta